ogrodniczka ogrodniczka
437
BLOG

Uroki naszych współczesnych świątyń - na Dzień Niepodległości

ogrodniczka ogrodniczka Rozmaitości Obserwuj notkę 2

Byłam dziś na uroczystej Mszy Św. w Świątyni Opatrzności Bożej. Piękne kazanie i ofiarowanie się Bożej Opatrzności. Poza uczestnictwem w liturgii oglądałam Świątynię. Jest jeszcze surowa - duża - właściwie bez żadnego wystroju. Nad ołtarzem wisiał tylko Krzyż ale jakiś trochę niezdecydowany - wschodni/franciszkański (?) w stylu. Potrzeba jeszcze bardzo dużo pracy (i pieniędzy) aby czuć sie tam "jak u siebie". Najładniejsza jest posadzka z białego marmuru kararyjskiego. Jak wyjaśniał po mszy ktoś z Centrum Opatrzności Bożej, kupiono ją okazyjnie (poprzednio ktoś inny zamówił w Carrarze, potem nie odebrał, i w końcu kupiono za 1/3 poprzedniej ceny). Piękny jest ołtarz (też marmurowy) i okrągły marmurowy podest na paschał.

W ogóle większość wspólczesnych kościołów budowanych w Polsce w ostatnich 26 latach, to są budowle zwykle duże ale trochę bezstylowe. Nie mają jakiegoś znaku przynależnego do miejsca gdzie stoją ani do jakiegoś stylu ogólnokrajowego. Wynika to chyba z ich wielkości? (Wyjątkiem chwalebnym jest Sanktuarium na Krzeptówkach w Zakopanem).

Brak (lub bardzo mało) w nich jest miejsc przytulnych - kaplic, wnęk - gdzie można spokojnie usiąść i pomodlić się. Przykład - kościół na Ursynowie (ten największy) czy też Dominikanów na Służewiu. Z nowych kościołów podoba mi się tylko ten w Krakowie (Sanktuarium JP II) z przepięknymi mozaikami O. Rupnika.

Mam więc nadzieję, że wystrój wnętrza będzie godny rangi Świątyni Opatrzności Bożej. I ociepli Jej charakter. Będziemy na pewno pomagać!

 

ogrodniczka
O mnie ogrodniczka

Jestem, więc myślę

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości